Wednesday, June 20, 2012

Hafiz misin? Hayir Mahfuzum!...


Herkes uyudugunda, el ayak cekildiginde, kimseler kalmadiginda, kalmis gibi yapmadiginda, kalbur zaman disinda, Sindrella uvey kiz kardeslerinden daha cirkin oldugunda, pinokyo yalana doydugunda, sut tastiginda, cay pistiginde.... Benim yasamayi anlamam gerekiyor biliyorsun, insanlari anlamam gerekiyor, meslek icabi... Hanimis benim kirik dokuk hafizacigimda bir ayet varmis konu ile alakali, hadi soyle amcalar duysunlar, aa hadi ama, cok utangacta bu benim bu hafizam... Evet ayet ismini yakinen tanidigimiz bir varliktan alan bir sureden geliyor "Insan" suresi...Hepimizin insan kelimesinin arapcada unutmak fiilinden turetildigini biliyoruz, tamam panik yapmiyoruz bilmiyorsakta hic onemli degil, nesiya diye bir fiil var arapca lugatinde bir gaib er unuttu gecmis zamanda anlaminda.. Nesiyaa iki gaib erler unuttular gecmis zamanda, diye serce parmaktan baslar size ben bir cekerim nesiya fiilinin mazisini, bu fiili cekmenin binbir cesidi vardir (Hangi videodaki hangi kiza gonderme yaptim?)...Iste bu kelimeyi  ilgili baba sokunca "Insan" kelimesi turuyor ben babin yalancisiyim...Yani unutan varlik. Rab bize bahsettigi en buyuk nimet uzerinden bize sesleniyor...Unutma nimetini vermis hic unutmayalim bunu diye bize hey unutan varlik diyor, "Ey unutan varlik, bu sozumu hatirla diyor", cok ilginc degil mi? Yani mealen boyle diyor. Bize unuttugumuzu surekli hatirlatiyor, unutuyoruz ya, nerde kalmistik ha, ayeti diyordum, bu ayeti turlu turlu yorumlayani duydum, elbette duyacagim, bir insanin yazdigi bir siiri bile ne demek istedi, sair burda neyi kasdetti diye besbinsekizyuzellidokuz kere yorumlamaya calisiyoruz elbette ayetler hakkinda da boyle acaba mi ki? diye sorup sorup dusunecegiz beyler... Evet ayet mealen diyor ki: "İnsanın üzerinden, henüz “anılmaya değer bir şey” değilken,(anılmaya değer bir varlık olana kadar) uzun bir zaman geçmedi mi?" Kimisi bu sureyi insanin kendini bildigi sure olarak yorumlarken bir diger kimisi diyorki efendim aslinda ayette Allah-u teala "insan hatirlanmayan bir varlik oldugunu ne de cabuk unuttu" diyor. Yani ayet cok anlamli, soyleki, ben bir yuz sene once yoktuk, kimse beni bilmiyorduk, bundan bir elli sene sonrada olmayacagiz, neyin telas-i derdindeyiz, gibi mesela...Tabi ayet bir okyanussa bu aciklama kum tanesi bile degil ama ayip ey Insan, bi azicik kendine gel...Hakkaten yani kimsin olum? Kimsin lan? diye sorsak yanlis olmaz kanaatimce...Ayet aciklamasi yapilan yerde kullanilacak agiz degil bu ama sinirlendim bir an... Bu "Insan" suresini ezbere almak ayri cetrefilli bir olaydir, 27. cuzun incisidir, gonullerin birincisidir, yani zorlandigim baska surelerde var elbet ama bu kisa ayetli mekki sureler arapca belagat harikasi kafiyeleri ile goz dolduran cumlelerden olusduklarindan ezberleri de ayri zaman alir ve pek mesakkatlidir. "Sana haberi geldi mi? diye baslayan ayeti gordun mu anlaki bu gece uyku yok, ezberi sabahi bulur... Ama Hud suresi ve icinde Hz. Musa ve Hz. Suleymanin bulundugu ayetlerin yeri cok daha ayri bende, o sayfalar islaktir, goz yasi ile yapraklari yeniden yogrulmustur benim yadigarin, sac kurutma makinasiyla kurutulmaya calisildilar annem tarafindan "carpilirsin" ikazi geldi biraktim.  Ama ben bir cok sene felaket hasir nesir oldum yadigarla, carpmiyor, yastigimin altina koydum, ustunde uyuya kaldim, sayfa kenarlarina siirler yazdim, cay kahve bulastirdim, ikramlarda bulundum, ekmek kirintilari kaldi icinde, hafizlik hocam hakkinda en carpici ve bilinmeyen gercekleri paylastim, bazi sayfa kenarlarini katladim ama carpilmadim... Kur'an adami nicin carpsin misal? Keske carpsa, tepki verse, "neden eskisi kadar ugramiyorsun hayirsiz?" dese bana... "Bana soz vermistin" dese. Ama demiyor, usulca terkediyor, yani sen bana muhtacsin cicim diyor bir bakima, ama hasir nesir olup samimi olabiliriz en istedigimiz kadar bence carpmiyor. Hafiz kelimeside hafeza kelimesinden turemistir, korudu bir gaib er gecmis zamanda anlamindaki bu fiilin ism-i fail yani isi yapan kisi kalibina sokulmasiyla hafiz kelimesini elde ederiz, evde denemeyiniz...Hafiz koruyan kisi demek, kur'ani ezberleyip hafizasinda koruyan kisi ama Allah biliyor ya ben yadigari hic koruyamadim, ben hafeza fiilinin ism-i meful kalibina sokulmus haliyim "Mahfuz" diyorum ben kendime yani korunan varlik, korunan... Ufakti bu ben ilk hafizliga basladiginda ufak sayilirdi, mikrofon uzatip soruyorlardi, ne icin ezberliyorsun?, ezberlemis bir cumle cevap veriyordu, "Allah rizasi icin"... Hic bilmiyordu ne icin ezberledi, korumayi ne bilecek, hemen hafiz diyorlardi ona yukluyorlardi dag gibi sorumlulugu ustune... Simdi de soruyorlar ahirette yetmis bin kisiye (rivayetler cesitli, yedi, yetmis, yedi bin arasi degisiyor) sefaat hakkin varmis senin Hafiz! bizi de unutmazsin dimi? Ben Hafiz  (Koruyan) degilim ki eger Mahfuzlara (Korunan) da oyle bir hak taniniyorsa neden olmasin?..

"Oku ve yuksel Hafiz!"
 Ben okuma bilmem!

No comments:

Post a Comment