Saturday, March 30, 2013

Kulturel Farkliliklarin Insanin Beynini Yormasi, Mu'minlerin Kardes veHayatin Bayram Olmasi!

Kultur nedir?

Evet tabiki saka yapiyorum, gitme hemen yahu bir dur, kesinlikle kultur nedir ne degildir hakkinda kafa utulemeyecegim...Kulturel farkliliklar nelerdiri de aciklamadan direk konuya gireyim ben olur mu?

Bir dili ne kadar iyi ogrenirseniz ogrenin, dil sadece buzdaginin gorunen kismidir sizin olmayan bir ulkede. Buz daginin Titanik'e kibrin yalnizca Allah cc yakisacagini hicbirsey yapmadan sadece dogru yer ve zamanda bulunurak hatirlattigi alt tabaksainda ise, yani gorunmeyen kisminda, insanlarin konusurken sectikleri kelimelerin aslinda nerden beslenerek kullandiklari yatar...O buzdaginin gorunen kisminda "merhaba" der ama gorunmeyen kisminda o merhabanin efendime soyleyeyim tarihi, ekonomisi, gazileri, oluleri ayrimciliklari, atalari, inanclari, bilimleri, teknolojileri, ve daha sayayim mi?lari yatar...Iste bu yuzdendir ki dili ogrenince "yasasin ben de onlardan biriyim" sanarsin, sonra hani o dis kapinin mandali olma durumu varya onu boyle hucrelere kadar hisseder, ya ben nerdeyim, anneee diye saga sola kosturmaya baslarsin, o anne dedigin vatandir iste... Simdi bunu boyle anlatiyorum cunku benim cok yakindan tanidigim bir kizcagizin basina gelmis, yani cidden yakindan taniyorum ya eminim sayilir..."Evet inanin aynisini ben de aldim kullaniyorum" diyen bir satici kadar guvenebilirsin, saglam yani. Bu anlattiklarimi bildigini sanip simdi neden bunlardan bahsediyor dedigini duyar gibi oluyorum, cok ayip, hatta diyosun ki "dil ve tarih tek yumurta ikizi gibi birbirinden kopmayacak iki kavram ne diye vakit olduruyorsun?" El cevap, yasanmayinca olmuyor...Aslinda tam burda yazmayi birakabilirim ama icimden bir ses devam et diyor... Bu yasamayinca olmuyor cumlemi soyle aciklayayim, hani bir ayet var ya "Mu'min mu'minin kardesidir" mealinde, heh iste gel biraz inceleyelim bakalim benim o yakinen tanidigim butun bu olaylar basindan gecen zavalli kizcagiz ne yasamis, cok yakin taniyorum dedik ya, guvenebilirsin...Simdi bu kiz birgun bu yapyabanci ulkenin bayanlar tuvaletinde lavobada abdest aliyormus, ise bak sen, tam anda o yapyabanci ulkenin yapyapyabanci bir vatandasi icri girmis kizin ayagini lavobanin icinde gorunce, gozlerinden bu cok yakinen tanidigim kizcagiz anlamis ki birseyler cok ters... Sonra bu yapyabanci vatandas sormus, hava cok sicak o yuzden mi ayagini yikiyorsun? Benim tanidigim kizcagizda heyecandan, simdi ne desin, kafa sallamis ama anlamis ki bu yapyabanci vatandas ona cok garip bakti, aizcik kucumsedi, azicik tiksindi..Bizim kizcagiz kendini cok kotu hissetmis ama abdesti bolemez ya yapyabanci vatandas terki lavabo eylediginde oteki ayagini da yikarken, tak baska biri iceri girmis...Ama bu sefer iceri giren bu yapyabanci ulkenin vatandasi, basortusunden de anlasilacagi uzre, mupmuslumanmis, sonra pamuk prensesle, hayir yani bizim bu kizcagizla gozgoze gelmisler gulumsemisler, selamlasmislar, birbirlerini anlamislar, hayat bayram olmus hatta anlattigina gore nerdeyse el ele tutusmuslar birlik olup sonsuza uzanmislar...Yani bu benim yakinen tanidigim kizcagiz, musluman kardesligi ne demek tam orda anlamis, ayet boyle taravih namazi kildiran cami imami kiraatinde fon olarak kulaginda yankilanmis o derece...Hani kardesler ailenin her turlu sirrini, satir aralarini ve dahi kapi arkalarini bilirler ya, ayni onun gibi oldu, o da bende elhamdulillah muslumandik ve cogunlugu musluman olmayan yabanci bir ulkenin lavabosunda, insanlarin gozu onunde abdest icin ayak yikamanin ne kadar zor oldugunu cok iyi biliyoduk..Birbirimize baktik ve gulumsedik, biz kardestik, ya kardestik var miydi otesi, Allah cc siz kardessiniz demisti..ya yani benim yakinen tanidigim kiz oyle diyo, ben degil, cok kardes gibi hissetmis o anda sonra demis ki kendi kendine ben bunu bloga yaziyim demis ay sey yani Mazlumlar Kralina soyleyeyim o yazsin demis bu yakinen tanidigim kizcagiz....

Simdi dil dedin din dedin kultur dedin, kardeslige nerden geldin diyeceksin dimi? Dil, kultur ve tarihi gecip ilk saga sap, kime sorsan bilir kardesligi, sen de gel!

No comments:

Post a Comment